رونق کلاس‌های خیابانی استادان اخراجی در ترکیه

«من یکی از افراد دانشگاهیان صلح‌جو هستم و چون تقاضای تمام شدن جنگ را داشتم، متهم به همکاری با تروریست‌ها شده‌ام. در آوریل۲۰۱۶ دانشگاه آنکارا من را به یک موسسه‌ دیگر منتقل کرد و در نهایت من استعفا دادم چرا که احساس امنیت نمی‌کردم. همین الان من یکی از افراد مورد بازجویی در پنج پرونده‌ام که اتهامم در همه آنها «توهین به رئیس‌جمهور» است.

بسیاری از استادان دانشگاه‌های ترکیه که طی اقدام اخیر دولت  اردوغان از شغل‌شان اخراج شده‌اند به خیابا‌ن‌های آنکارا رفته‌اند تا برای عموم کلاس‌های آزاد برگزار کنند. این «استادان خیابانی» توجه اقشار مختلف شهرنشینان ترکیه را به خود جلب کرده‌اند، از جمله کسانی که در کلاس‌های آن‌ها حاضر می‌شوند کارگران و افراد طبقه متوسط شهری هستند. در بخشی از این گزارش منتشر شده در فرنس ۲۴، یکی از بنیان‌گذران «استادان خیابانی» این‌گونه معرفی می‌شود:

یاسین دوراک ۳۲ ساله از بنیان‌گذاران «استادان خیابانی» است که تا پیش از اخراجش، با مدرک  دکترای جامعه‌شناسی  در دانشگاه آنکارا مشغول به کار تحقیقاتی و آموزش بود. او پس از امضای دادخواست صلح (این دادخواست، تقاضای توقف قلع و قمع کردهای ترکیه را از دولت اردوغان داشت) از دانشگاه اخراج می‌شود. او می‌گوید:

«من یکی از افراد دانشگاهیان صلح‌جو هستم و چون تقاضای تمام شدن جنگ را داشتم، متهم به همکاری با تروریست‌ها شده‌ام. در آوریل۲۰۱۶ دانشگاه آنکارا من را به یک موسسه‌ دیگر منتقل کرد و در نهایت من استعفا دادم چرا که احساس امنیت نمی‌کردم. همین الان من یکی از افراد مورد بازجویی در پنج پرونده‌ام که اتهامم در همه آنها «توهین به رئیس‌جمهور» است.

امروز، من و همکارانم جلسات دانشگاهیان خیابانی را دو بار در ماه برگزار می‌کنیم. در ابتدا همکارانمان به ما می‌گفتند که کاری که می‌خواهید انجام دهید غیر ممکن است و حتما در اولین جلسه بازداشت خواهید شد، اما همان‌طور که می‌بینید این هشتمین جلسه‌ ماست.

در یکی از جلسات، ما فیلم تخته‌سیاه (سمیرا مخملباف) را دیدیم، و به خودمان گفتیم، بله، همین کاری است که ما باید انجام دهیم. باید یک تخته سیاه بزرگ بگیریم، زیرا این ما هستیم که دانشگاه را، دانشگاه می‌کنیم، فرقی ندارد کجا درس بدهیم، می‌شود همان‌کار را در خیابان هم کرد. این شد که راه افتادیم و کلاس‌هایمان را در خیابان‌های مختلف آنکارا برگزار کردیم، از مرکز شهر گرفته تا محل اعتصاب کارگرها.»

از زمان کودتای نافرجام در ترکیه، بیش از ۴۰ هزار نفر دستگیر و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از از کار خود برکنار شده‌اند. مخالفان، شخص اردوغان را متهم می‌کنند که با بهانه قرار دادن کودتا و برای یکدست‌تر کردن ساخت قدرت در ترکیه، دست به تصفیه حساب گسترده‌ای با مخالفان خود زده است. آنها برگزاری رفراندوم قانون اساسی را نیز اقدامی در راستای اقتدارطلبی روزافزون اردوغان می دانند.

لینک دکهٔ خبر: فرنس‌پرس
پاسخی بگذارید

