نگاهی به کارنامه محمد مخبر، جانشین موقت ابراهیم رئیسی

محمد مخبر که از ۱۴۰۰ معاون اول ابراهیم رئیسی بود، ۱۳۳۴ در دزفول به دنیا آمد. او فرزند عباس مخبر، از آخوندهای منبری شهر دزفول است.

مخبر از اعضاى گروه منصورن بود كه در سال هاى ٥٠ از ائتلاف چند گروه مذهبى در جنوب – اهواز تشكل شد. و در مقطع انقلاب در ترور پل گرين شهروند امريكايى كه براى بخش بهره بردارى نفت در جنوب كار مى كرد شركت داشت. همزمان اين گروه مهندس بروجردى از بخش بهره بردارى اكتشافات نفت را ترور كردند. مهندس بروجردى پدر مهرداد بروجردى است كه اکنون استاد دانشكاه در آمريكاست و گاهی بعنوان كارشناس سياسى در بى بى سى و اينترنشنال صحبت مى كند

اعضای گروه منصورون بعد از انقلاب فرمانده ارشد سپاه و رئیس بنیادهای حکومتی یا وزیر و نماینده مجلس شدند. محمد فروزنده، همان فردی که در دوره ریاست او مخبر در بنیاد مستضعفان معاون بازرگانی و حمل و نقل شد، از جمله این افراد بود. غلامعلی رشید، علی شمخانی و محسن رضایی از دیگر اعضای منصورون بودند که به بالاترین مقام‌های

سیاسی و نظامی هم رسیدند

مرگ رئیسی، چالشی تازه بر سر بحران موجودیت نظام

 

محمد مخبر دزفولی ازعوامل اصلی کشتار دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در اردی‌بهشت ۱۳۵۹ بود. احمد جنتی آن زمان حاکم شرع “دادگاه‌های انقلاب” خوزستان و امام جمعه اهواز بود. وی در اطلاعیه‌ای که بارها از رادیو و تلویزیون خوزستان پخش شد فراخوان برگزاری نماز در روز سه شنبه ۲ اردیبهشت در دانشگاه اهواز را داد.

مخبر فرمانده گروهی شامل چند صد نفر افراد مسلح با لباس شخصی و نظامی و اوباش اجیر شده بود که با محاصره دانشگاه جندی شاهپور حمله به دانشجویان را سازمان داد. پاسداران از فاصله نزدیک دانشجویان را با تیر ‌زدند. جبرائیل هاشمی از فاصله سه متری مورد اصابت گلوله محمد مخبر قرار گرفت و به قتل رسید.

مخبر هم‌چنین یکی از دختران را متوقف کرده، کلت را به شقیقه‌اش گذاشته و شلیک کرد. جنایتکاران با قمه سینه طاهره حیاتی چهارده ساله، دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های اهواز را شکافتند و بدین ترتیب طاهره در میدان ورودی دانشکده علوم دانشگاه اهواز در خون سرخ خود غلطید.

مهناز معتمدی همراه با تعدادی دیگر از دختران دانشجو که دستگیر شده بودند را با چشمان بسته به رگبار مسلسل بستند.

در چندین مورد از سوی اوباشان رژیم از جمله خود محمد مخبر به دختران تجاوز شد و حداقل جسد سه دختر از رودخانه کارون بیرون کشیده شد. جدا از آن جسد تعدادی از دیگر دستگیرشدگان نیز در روزهای بعد در نخلستان‌های اهواز و یا رودخانه کارون پیدا شد

اسامی ۱۲ نفر از کشته شدگان اهوازغلام سعیدی، فرزانه رضوان، جبراییل هاشمی، حمید درخشان، طاهره حیاتی ( دانش آموز۱۴ساله که درمقابل دانشکده علوم باقمه کشته شد)، فرهنگ انصاری، محمود لرستانی (کارگر شرکت نفت)، سعید مکوند، محمد عزیز پور، مهناز معتمدی، مهدی علوی شوشتری و احسان الله آبفشانی بود.

اهواز پنج‌شنبه۴ اردبیهشت۱۳۵۹ جنایت دیگری رخ داد. تعدادی از زندانیان به دلیل شمار بالای دستگیری‌ها به تالار شهرداری اهواز برده شده و در آن‌جا نگاه‌داری می‌شدند. در این روز خانواده‌ها نیز به محل نگاه‌داری آن‌ها می‌آیند. زندانیان با دیدن خانواده‌ها شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد سر می‌دهند اما پاسداران بلادرنگ به طرف زندانیان شلیک می‌کنند که ۸ زندانی کشته و ۳۶ تن زخمی می‌شوند. تعدادی از آن‌ها نیز هم‌چون ناصر بهرامی و کورش پیروزی در بیمارستان و یا جاهای دیگر کشته می‌شوند. یکی از زخمی‌ها نیز فردای آن روز در حالی که با قمه گردن او را شکافته بودند تحویل خانواده‌اش شد.

در روزجمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۹احمد موذن فارغ اتحصیل دانشگاه اهواز به همراه مسعود دانیالی دیپلمه بیکار، دکتر نریمیسا پزشک درمانگاه حصیرآباد اهواز، مسعود ربیعی دانشجوی فوق لیسانس علوم تربیتی، غلام حسین صالحی دانشجوی علوم کامپیوتر، اسداله خرمی دانشجوی دانشکده علوم تربیتی به جرم شرکت در درگیری ها در یک محاکمه چند ساعته محکوم شده و تیرباران می شوند.

شنبه ۱۳ اردیبهشت به حکم “دادگاه انقلاب اسلامی اهواز” که ریاست آن با احمد جنتی بود احمد موذن و مسعود دانیالی که در جریان حمله به دانشگاه دستگیر شده بودند اعدام شدند. اسماعیل نریمیسا پزشک مردم اهواز، استاد دانشکده پزشکی که در کنار کار در بیمارستان جندی‌شاپور اهواز، با کمک همکاران‌اش درمانگاهی در محله فقیرنشین حصیرآباد اهواز دایر کرده و به درمان رایگان بیماران می‌پرداخت به همراه چند تن دیگر از دستگیرشدگان حمله به دانشگاه هم‌چون مهدی علوی شوشتری و منوچهر جعفری روز ۶ تیرماه به‌ جوخه‌های اعدام سپرده شدند. در اطلاعیه “دادگاه انقلاب اسلامی اهواز” یکی از جرائم دکتر نریمیسا مداوای مجروحان ذکر شده بود.

مسعود ربیعی، اسدالله خرمی و غلام صالحی نیز از دستگیرشدگان حمله به دانشگاه بودند که با حکم احمد جنتی حاکم شرع خوزستان و امام جمعه اعدام شدند.

مخبر در دوران جنگ ایران و عراق، مسئول بهداری سپاه دزفول بود. او سپس به مدیرعاملی مخابرات خوزستان، معاونت استانداری خوزستان، معاونت بازرگانی و حمل نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا رسید.

او به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت گسترش الکترونیک ایران، از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان و وزارت دفاع یکی از عوامل اصلی حذف شرکت ترک سل از همکاری در  پروژه خط دوم تلفن همراه (ایرانسل) و واگذاری آن به یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان و ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی بود و به خاطر همین نقش، عضو نخستین هیئت مدیره شرکت ایرانسل شد.

مخبر پست مهم ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را که مستقیماً تحت کنترل بیت رهبری است از ۱۳۸۶ برعهده گرفت.

مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت را به راه انداخت؛ بنیادی که ۴۰ هلدینگ و شرکت بزرگ را در اختیار دارد و در پروژه‌های گوناگون عمرانی شرکت می‌کند و گاه حتی از رقیبان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه در این عرصه است..

مشهورترین هلدینگ بنیاد برکت اما هلدینگ دارویی برکت است.

مخبر به عنوان مجری فرمان خامنه ای در منع واردات واکسن در دوره کرونا، دی ماه ۱۳۹۹ با یک روپوش کلاه‌دار به تن به بازدید از شهرک دارویی شفامد رفت. شفامد به عنوان شعبه‌ ای از بنیاد برکت مامور تولید واکسن ستاد اجرایی بود. او گفت که ستاد، ظرف شش ماه، می‌تواند ماهانه دوازده میلیون دوز واکسن تولید کند و ادعا کرد: «واکسن ایرانی کرونا، هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته شده در سایر نقاط جهان ندارد و تقریبا واکسن تولیدی توسط دانشمندان ستاد کمترین عوارض را خواهد داشت.»

مخبر در اسفند ۱۳۹۹ گفت: « به ملت عزیز ایران قول می‌دهیم طی ۲ ماه و نیم آینده، چیزی به نام دغدغه واکسن در کشور نخواهیم داشت.»

حدود هشت ماه بعد، رئیسی در آخرین هفته آبان ۱۴۰۰ در جلسه ستاد ملی کرونا اقدام شرکت‌های داخلی در تولید واکسن کرونا را تایید کرد و یک هفته بعد در چهار آذر ۱۴۰۰ بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در بازدید از موسسه واکسن و سرم سازی رازی در حصارک کرج گفت: «از این پس واردات واکسن نخواهیم داشت.»

با توجه به آخرین داده‌های آماری از راستی آزمایی نتایج واکسیناسیون که براساس آن شمار کشته‌شدگان پس از  تزریق واکسن در ایالات متحده ۹ نفر به یک میلیون و در ایران ۸۰۰ نفر در مقیاس یک میلیون نفر است، مخبر با دروغ گویی و لاف زنی در باره تولید واکسن داخلی، عامل کشتار هزاران انسان بیگناه است.

مخبر از بازنشستگان هم متنفر است. او اواسط شهریور سال گذشته در جلسه هیئت دولت گفت: «بازنشستگان فقط مصرف کننده هستند و هیچگونه سود یا مزایایی برای ما ندارند، اضافه کردن حقوق آن‌ها فقط بار مالی دولت را بالا می‌برد و از طرف دیگر سایر صنوف هم برای افزایش حقوق خود به خیابان‌ها می‌آیند و این نباید به یک روش برای زیاده خواهی تبدیل بشود!»

با اشراف دقیق خامنه ای به چنین کارنامه مشحون از جنایت و تبهکاری مخبر دزفولی است که او را  برای دوره انتقالی به عنوان جانشین موقت رئیسی برگزیده است.  مشارکت در کشتار دانشجویان دانشگاه جندی شاهپور اهواز در اول انقلاب، سازماندهی غارت و چپاول منابع اقتصادی کشور، دلالی مافیای بزرگ اقتصادی تحت کنترل بیت ولایت، معاونت در قتل عام کرونایی مردم و قتل هزاران نفر بخاطر تاخیر در واکسیناسیون، دشمنی با مطالبات پایه ای کارگران و بازنشستگان و عامل اجرایی سیاست های ریاضتی و طرح «جراحی اقتصادی» دولت، خطوط برجسته کارنامه مردی است که از سوی خامنه ای به جای رئیسی برگماری شده است.

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.